1.
1. Loven
for arbeidstakere kalles arbeidsmiljøloven,
2.
2. HMS
betyr helse, miljø og sikkerhet.
3.
3 3. Beate Benstigen er verneombud på pft-plassen
min. Oppgavene til en verneombud er:
§
Verneombud skal ivareta arbeidstakernes
interesser i saker som angår arbeidsmiljøet.
§
Verneombudet skal se til at barnehagen er
innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at
hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt.
§
Verneombudet har en viktig rolle i barnehagens
helse, miljø og sikkerhetsarbeid og deltar på alle mks-møtene som holdes i
barnehagen.
§
Verneombudet har en viktig rolle i eventuelle
konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker mellom arbeidstakere og deltar i
møter mellom disse,
§
Arbeidsgiver skal sørge for at verneombudet får
den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på en forsvarlig måte.
§
Verneombudet skal få nødvendig tid til å utføre
vernearbeidet på en forsvarlig måte. I alminnelighet skal oppgavene utføres
innenfor vanlig arbeidstid.
§
Verneombudet godtgjøres årlig med 4000; som
utbetales 2 ganger i året.
4.
4. Arbeidsmiljøutvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig
arbeidsmiljø i virksomheten.
5.
5. Fysisk arbeidsmiljø
= for eksempel tunge løft/ ergonomi= bruke kroppen riktig, støy, belysning.
Psykososialt arbeidsmiljø= kommunikasjon og
kontakt med andre, arbeidsmuligheter og variasjon i arbeidet, tidspress og
stress, opplæring.
6 6. Egenmelding – 8 dager i løpet av en
16 dagers periode – ved mer enn 8 dagers fravær kreves sykemelding.
7. Med
egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om
arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.
Som sykemelding må du ha legeerklæring fra legen, og må søke om hvor mye du kan
få fri.
Kjempefint at du har levert, Emilie:)
SvarSlettDa skal jeg få satt en karakter på dette- det gjør jeg i såfall i Itls learning.
OBS bare husk neste gang at du skriver rett inn i bloggen, fordi når du kopierer fra word blir det så mange rare tegn og bokstaver som kommer med;)
Jeg har skrevet en mail til Jeanette der jeg spør om du kan få litt tid i ptf til å skrive blogg på slutten av dagen- slik at du komemr igang -venter på svar:)
SvarSlett