I dag fikk jeg gjennomført uteaktiviteten, selv om det var
veldig dårlig vær. Jeg skulle egentlig ha med fire stykker, men det var mange
som var borte i dag og noen ville ikke, så da ble det bare to stykker.
Det jeg starta med var at jeg henta en fotball og gikk bort
til en jeg vet liker litt fotball, og etter hvert kom det med et barn til som
ville være med. Det som gikk bra var at de var villig til å prøve og både kaste
og sparke ballen, og de var veldig flinke. Det som ikke gikk så bra er at vi
ikke fikk lekt så lenge for plutselig så hadde den ene snudd seg, og ble
opptatt med noe annet. Det kan vær fordi de synes det tok litt for langt tid
før vi fikk kommet i gang igjen, og det jeg kunne gjort annerledes da var for
eksempel at de fikk hatt en fotball hver å drive med, eller om jeg hadde gjort
litt mer leker ut av aktiviteten. Men jeg fikk spilt litt mer etter hvert med
det ene barnet på slutten, og det gikk veldig fint.
Det jeg ville gjort annerledes neste gang hvis jeg skulle
gjort det en annen gang er å være mer engasjert selv, for det gjør barna mer
engasjerte også og da er de villig til å spille litt lenger. Det kan hende at
leken var litt vanskelig for dem også, så det kanskje ble litt kjedelig for
dem. Hvis de ikke klarte å gjøre det
noen ganger gjorde de det på sin egen måte, for eksempel hvis de ikke klarte å
sparke ballen, så kasta de heller ballen til hverandre. Det synes jeg er bra,
at de er litt kreative om finner på litt selv også, Jeg synes det er viktig at
barna får ros når de gjør noe bra sånn at de føler at de mestrer noe, og jeg
føler at jeg fikk rost de masse. Det gjør at de får bra selvtillit, og de kan
føle at de får noe til.
Det de kanskje har lært etter aktiviteten kan være samarbeid,
men jeg tror de hadde lært litt mer av det hvis vi hadde spilt litt lenger. Det
har også noe med alder å gjøre, hvis de for eksempel hadde vært litt eldre
hadde de kanskje spilt litt lenger, og da hadde de også fått litt mer ut av
aktiviteten.