tirsdag 7. mai 2013

Uke 19



   Når jeg kom i barnehagen i dag så startet vi med oppmøtet som vi pleier, der vi synger noen sanger og finner ut hvem som er i barnehagen og ikke. Vi finner også ut hvem gruppe som skal leke ute og hvem som skal leke inne. De fleste barna vil heller være ute, så da må vi finne på en inne aktivitet for dem som skal være inne så det blir likt for dem. Barna er veldig flinke og følger med, og de er veldig flinke på å se hvem som ikke er her i dag hvis noen er syke og er hjemme. De ser veldig fort om noen mangler. I dag har de fått malt det norske flagget på vinduet, noe som var veldig gromt for dem. De satt ikke så veldig stor pris på om de måtte bytte, fordi alle kunne ikke få lov til å male på en gang så vi måtte rullere litt. Da kunne det fort bli litt problemer. Men jeg følte jeg håndterte det bra.

  Hver tirsdag skal jeg ha ansvar for et barn som jeg skal være sammen med, enten lese en bok, eller leke litt med. Jeg håper på og kanskje få lært barnet litt mer norsk med tanke på at hun ikke kan så veldig mye norsk ennå. Men Jeg tror det kommer til å bli gøy å være litt alene med henne, både for meg og barnet. Da kommer jeg tettere på barnet og kanskje jeg lærer å kjenne barnet bedre. Jeg føler nå at de fleste barna har blitt tryggere på meg, og jeg har blitt tryggere på dem. De kommer til meg og spør om jeg vil være med å leke, eller om det er noe de lurer på. Jeg får høre ganske så mange ganger om dagen: «Se på meg nå, Emilie!»  Det er bare positivt for det viser at de er trygge på meg. Det er så klart noen så må ha litt lengre tid for å bli kjent med meg, men det kommer etter hvert og hvis jeg tar mer initiativ til de som ikke er helt trygge ennå.
   Jeg synes det er veldig bra at jeg har fått lov til å skrive litt på bloggen enten på slutten av dagen eller når barna sover, for da får jeg kommet litt i gang med bloggen og kanskje jeg får gjort den ferdig hver gang. Jeg føler også jeg får fult ut litt mer på den når jeg er ute i praksis, for da husker jeg mer og da blir det lettere å skrive her enn når jeg har kommet hjem. Pluss at jeg slipper å tenke så mye på at jeg må få gjort det, og at jeg plutselig har glemt det. 

   Jeg liker meg mest på småbarns avdelingen, fordi jeg synes det er gøy å se hvor fort de lærer, selv om vi må repetere mye for ting blir fort glemt.  Men jeg synes det er gøy å se hvordan de utvikler seg, og få følge de opp og lære de nye ting. Jeg synes de er veldig flinke til å minne hverandre på ting, for eksempel hvis noen har tatt av seg inneskoene så sier de i fra til hverandre, og minner hverandre på hva som skjer hvis du ikke har på innesko og brannalarmen går. Eller for eksempel hvis noen gjør noe som ikke er lov, kan det hende noen av barna sier i fra til hverandre at det ikke er lov. Vi prøver å repetere mye om hygiene til dem, som for eksempel hvor viktig det er å vaske hendene før vi spiser eller at vi må holde armen foran munn hvis vi hoster. Det synes jeg er viktig å lære når man er i barnehage, for og ikke smitte hverandre når ungene er så tett på hverandre som de er.

  Vi har vært masse ute i dag siden det var så fint vær, vi satt også å spiste ute som de likte veldig godt. Selv om det kunne bli litt varmt for en del av dem. Jeg har vært med og lekt med de fleste barna i dag, prøvde å spille fotball med en som er veldig glad i det. Jeg synes det er veldig bra at barna får være masse ute å få litt frisk luft og være i aktivitet, og ikke bare være inne. Man får litt bedre energi av å være ute og være i aktivitet. Jeg har hatt en kjempefin dag i ptf, og håper på det neste gang også! :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar