Når
jeg kom i barnehagen i dag så startet vi med oppmøtet som vi pleier, der vi
synger noen sanger og finner ut hvem som er i barnehagen og ikke. Vi finner
også ut hvem gruppe som skal leke ute og hvem som skal leke inne. De fleste
barna vil heller være ute, så da må vi finne på en inne aktivitet for dem som
skal være inne så det blir likt for dem. Barna er veldig flinke og følger med, og de er
veldig flinke på å se hvem som ikke er her i dag hvis noen er syke og er hjemme.
De ser veldig fort om noen mangler. I dag har de fått malt det norske flagget
på vinduet, noe som var veldig gromt for dem. De satt ikke så veldig stor pris
på om de måtte bytte, fordi alle kunne ikke få lov til å male på en gang så vi
måtte rullere litt. Da kunne det fort bli litt problemer. Men jeg følte jeg håndterte det bra.
Hver tirsdag skal jeg ha ansvar for et barn som jeg skal være sammen med, enten lese en bok, eller leke litt med. Jeg håper på og kanskje
få lært barnet litt mer norsk med tanke på at hun ikke kan så veldig mye norsk
ennå. Men Jeg tror det kommer til å bli gøy å være litt alene med henne, både
for meg og barnet. Da kommer jeg tettere på barnet og kanskje jeg lærer å
kjenne barnet bedre. Jeg føler nå at de fleste barna har blitt tryggere på meg,
og jeg har blitt tryggere på dem. De kommer til meg og spør om jeg vil være med
å leke, eller om det er noe de lurer på. Jeg får høre ganske så mange ganger om
dagen: «Se på meg nå, Emilie!» Det er
bare positivt for det viser at de er trygge på meg. Det er så klart noen så må
ha litt lengre tid for å bli kjent med meg, men det kommer etter hvert og hvis
jeg tar mer initiativ til de som ikke er helt trygge ennå.
Jeg synes det er veldig bra at jeg har fått
lov til å skrive litt på bloggen enten på slutten av dagen eller når barna
sover, for da får jeg kommet litt i gang med bloggen og kanskje jeg får gjort
den ferdig hver gang. Jeg føler også jeg får fult ut litt mer på den når jeg er
ute i praksis, for da husker jeg mer og da blir det lettere å skrive her enn
når jeg har kommet hjem. Pluss at jeg slipper å tenke så mye på at jeg må få
gjort det, og at jeg plutselig har glemt det.
Jeg liker meg mest på småbarns avdelingen,
fordi jeg synes det er gøy å se hvor fort de lærer, selv om vi må repetere mye
for ting blir fort glemt. Men jeg synes
det er gøy å se hvordan de utvikler seg, og få følge de opp og lære de nye
ting. Jeg synes de er veldig flinke til å minne hverandre på ting, for eksempel
hvis noen har tatt av seg inneskoene så sier de i fra til hverandre, og minner
hverandre på hva som skjer hvis du ikke har på innesko og brannalarmen går.
Eller for eksempel hvis noen gjør noe som ikke er lov, kan det hende noen av
barna sier i fra til hverandre at det ikke er lov. Vi prøver å repetere mye om
hygiene til dem, som for eksempel hvor viktig det er å vaske hendene før vi
spiser eller at vi må holde armen foran munn hvis vi hoster. Det synes jeg er
viktig å lære når man er i barnehage, for og ikke smitte hverandre når ungene
er så tett på hverandre som de er.
Vi har vært masse ute i dag siden det var så
fint vær, vi satt også å spiste ute som de likte veldig godt. Selv om det kunne
bli litt varmt for en del av dem. Jeg har vært med og lekt med de fleste barna
i dag, prøvde å spille fotball med en som er veldig glad i det. Jeg synes det
er veldig bra at barna får være masse ute å få litt frisk luft og være i
aktivitet, og ikke bare være inne. Man får litt bedre energi av å være ute og
være i aktivitet. Jeg har hatt en kjempefin dag i ptf, og håper på det neste gang også! :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar