tirsdag 28. mai 2013

Evaluering av aktivitet


I dag fikk jeg gjennomført uteaktiviteten, selv om det var veldig dårlig vær. Jeg skulle egentlig ha med fire stykker, men det var mange som var borte i dag og noen ville ikke, så da ble det bare to stykker.
Det jeg starta med var at jeg henta en fotball og gikk bort til en jeg vet liker litt fotball, og etter hvert kom det med et barn til som ville være med. Det som gikk bra var at de var villig til å prøve og både kaste og sparke ballen, og de var veldig flinke. Det som ikke gikk så bra er at vi ikke fikk lekt så lenge for plutselig så hadde den ene snudd seg, og ble opptatt med noe annet. Det kan vær fordi de synes det tok litt for langt tid før vi fikk kommet i gang igjen, og det jeg kunne gjort annerledes da var for eksempel at de fikk hatt en fotball hver å drive med, eller om jeg hadde gjort litt mer leker ut av aktiviteten. Men jeg fikk spilt litt mer etter hvert med det ene barnet på slutten, og det gikk veldig fint.   

Det jeg ville gjort annerledes neste gang hvis jeg skulle gjort det en annen gang er å være mer engasjert selv, for det gjør barna mer engasjerte også og da er de villig til å spille litt lenger. Det kan hende at leken var litt vanskelig for dem også, så det kanskje ble litt kjedelig for dem. Hvis de ikke klarte å gjøre det noen ganger gjorde de det på sin egen måte, for eksempel hvis de ikke klarte å sparke ballen, så kasta de heller ballen til hverandre. Det synes jeg er bra, at de er litt kreative om finner på litt selv også, Jeg synes det er viktig at barna får ros når de gjør noe bra sånn at de føler at de mestrer noe, og jeg føler at jeg fikk rost de masse. Det gjør at de får bra selvtillit, og de kan føle at de får noe til.
Det de kanskje har lært etter aktiviteten kan være samarbeid, men jeg tror de hadde lært litt mer av det hvis vi hadde spilt litt lenger. Det har også noe med alder å gjøre, hvis de for eksempel hadde vært litt eldre hadde de kanskje spilt litt lenger, og da hadde de også fått litt mer ut av aktiviteten. 

1 kommentar:

  1. Fint, Emilie. Du har veldig mange gode refleksjoner omkring aktiviteten din og hvordan det gikk og hvorfor:) Det er veldig positivt å lese og det lover godt for videre skriving av logg eller blogg i faget PTF på vg2. Det jeg kunne tenke meg at du hadde mer av er feks noen bilder av aktivieten, en beskrivelse av hvilke komptansemål som du har jobbet med og faglige begrunnelser med henvisinger til teori som du har hatt på skolen. Siden du ikke har skrevet så mange blogginnlegg dette året har du heller ikke fått s mye trening i dette, men dette har du alle forutsetninger for å få bra til neste år, Emilie!

    SvarSlett