tirsdag 28. mai 2013

Evaluering av aktivitet


I dag fikk jeg gjennomført uteaktiviteten, selv om det var veldig dårlig vær. Jeg skulle egentlig ha med fire stykker, men det var mange som var borte i dag og noen ville ikke, så da ble det bare to stykker.
Det jeg starta med var at jeg henta en fotball og gikk bort til en jeg vet liker litt fotball, og etter hvert kom det med et barn til som ville være med. Det som gikk bra var at de var villig til å prøve og både kaste og sparke ballen, og de var veldig flinke. Det som ikke gikk så bra er at vi ikke fikk lekt så lenge for plutselig så hadde den ene snudd seg, og ble opptatt med noe annet. Det kan vær fordi de synes det tok litt for langt tid før vi fikk kommet i gang igjen, og det jeg kunne gjort annerledes da var for eksempel at de fikk hatt en fotball hver å drive med, eller om jeg hadde gjort litt mer leker ut av aktiviteten. Men jeg fikk spilt litt mer etter hvert med det ene barnet på slutten, og det gikk veldig fint.   

Det jeg ville gjort annerledes neste gang hvis jeg skulle gjort det en annen gang er å være mer engasjert selv, for det gjør barna mer engasjerte også og da er de villig til å spille litt lenger. Det kan hende at leken var litt vanskelig for dem også, så det kanskje ble litt kjedelig for dem. Hvis de ikke klarte å gjøre det noen ganger gjorde de det på sin egen måte, for eksempel hvis de ikke klarte å sparke ballen, så kasta de heller ballen til hverandre. Det synes jeg er bra, at de er litt kreative om finner på litt selv også, Jeg synes det er viktig at barna får ros når de gjør noe bra sånn at de føler at de mestrer noe, og jeg føler at jeg fikk rost de masse. Det gjør at de får bra selvtillit, og de kan føle at de får noe til.
Det de kanskje har lært etter aktiviteten kan være samarbeid, men jeg tror de hadde lært litt mer av det hvis vi hadde spilt litt lenger. Det har også noe med alder å gjøre, hvis de for eksempel hadde vært litt eldre hadde de kanskje spilt litt lenger, og da hadde de også fått litt mer ut av aktiviteten. 

søndag 19. mai 2013

Planlegging av aktivitet



 Planleggingsdel: 

Jeg har valgt å ta med fire barn ut å ha en ball-lek. Jeg valgte og bare å ha med fire stykker fordi det blir lettere å gjennomføre, og fordi det kan fort ende med krangling når det er flere. Det kan også hende at barna synes det blir lettere når man er mindre. Utgangspunktet er at det skal prøve på samarbeid og ha det moro. Gruppen deles i to grupper hvor den ene gruppa sparker ball til hverandre, og den andre kaster ball til hverandre. Etter hvert skal de rullere og bytte om. Det er fordi de skal prøve litt forskjellig, sånn at det ikke blir for kjedelig for dem.

Det er litt begrenset hva 2-3 åringer kan gjøre, så jeg valgte og ikke ha noen stor kamp, men bare sparke og kaste litt. De er veldig små ennå, så derfor er det litt begrenset. Jeg valgte denne aktiviteten fordi det er en utelek der barna får frisk luft, og kan løpe litt fritt og ikke bare sitte inne. Måten jeg vil gjennomføre aktiviteten på er først å forklare dem hva de skal gjøre, og rose de underveis. Utstyr til aktiviteten som jeg vil trenge er bare en ball.

tirsdag 7. mai 2013

Uke 19



   Når jeg kom i barnehagen i dag så startet vi med oppmøtet som vi pleier, der vi synger noen sanger og finner ut hvem som er i barnehagen og ikke. Vi finner også ut hvem gruppe som skal leke ute og hvem som skal leke inne. De fleste barna vil heller være ute, så da må vi finne på en inne aktivitet for dem som skal være inne så det blir likt for dem. Barna er veldig flinke og følger med, og de er veldig flinke på å se hvem som ikke er her i dag hvis noen er syke og er hjemme. De ser veldig fort om noen mangler. I dag har de fått malt det norske flagget på vinduet, noe som var veldig gromt for dem. De satt ikke så veldig stor pris på om de måtte bytte, fordi alle kunne ikke få lov til å male på en gang så vi måtte rullere litt. Da kunne det fort bli litt problemer. Men jeg følte jeg håndterte det bra.

  Hver tirsdag skal jeg ha ansvar for et barn som jeg skal være sammen med, enten lese en bok, eller leke litt med. Jeg håper på og kanskje få lært barnet litt mer norsk med tanke på at hun ikke kan så veldig mye norsk ennå. Men Jeg tror det kommer til å bli gøy å være litt alene med henne, både for meg og barnet. Da kommer jeg tettere på barnet og kanskje jeg lærer å kjenne barnet bedre. Jeg føler nå at de fleste barna har blitt tryggere på meg, og jeg har blitt tryggere på dem. De kommer til meg og spør om jeg vil være med å leke, eller om det er noe de lurer på. Jeg får høre ganske så mange ganger om dagen: «Se på meg nå, Emilie!»  Det er bare positivt for det viser at de er trygge på meg. Det er så klart noen så må ha litt lengre tid for å bli kjent med meg, men det kommer etter hvert og hvis jeg tar mer initiativ til de som ikke er helt trygge ennå.
   Jeg synes det er veldig bra at jeg har fått lov til å skrive litt på bloggen enten på slutten av dagen eller når barna sover, for da får jeg kommet litt i gang med bloggen og kanskje jeg får gjort den ferdig hver gang. Jeg føler også jeg får fult ut litt mer på den når jeg er ute i praksis, for da husker jeg mer og da blir det lettere å skrive her enn når jeg har kommet hjem. Pluss at jeg slipper å tenke så mye på at jeg må få gjort det, og at jeg plutselig har glemt det. 

   Jeg liker meg mest på småbarns avdelingen, fordi jeg synes det er gøy å se hvor fort de lærer, selv om vi må repetere mye for ting blir fort glemt.  Men jeg synes det er gøy å se hvordan de utvikler seg, og få følge de opp og lære de nye ting. Jeg synes de er veldig flinke til å minne hverandre på ting, for eksempel hvis noen har tatt av seg inneskoene så sier de i fra til hverandre, og minner hverandre på hva som skjer hvis du ikke har på innesko og brannalarmen går. Eller for eksempel hvis noen gjør noe som ikke er lov, kan det hende noen av barna sier i fra til hverandre at det ikke er lov. Vi prøver å repetere mye om hygiene til dem, som for eksempel hvor viktig det er å vaske hendene før vi spiser eller at vi må holde armen foran munn hvis vi hoster. Det synes jeg er viktig å lære når man er i barnehage, for og ikke smitte hverandre når ungene er så tett på hverandre som de er.

  Vi har vært masse ute i dag siden det var så fint vær, vi satt også å spiste ute som de likte veldig godt. Selv om det kunne bli litt varmt for en del av dem. Jeg har vært med og lekt med de fleste barna i dag, prøvde å spille fotball med en som er veldig glad i det. Jeg synes det er veldig bra at barna får være masse ute å få litt frisk luft og være i aktivitet, og ikke bare være inne. Man får litt bedre energi av å være ute og være i aktivitet. Jeg har hatt en kjempefin dag i ptf, og håper på det neste gang også! :)




mandag 6. mai 2013

Hvordan det er i barnehagen

Jeg synes det er helt greit å jobbe i barnehage, men jeg er litt usikker på om jeg heller vil jobbe med eldre. Synes det fort kan bli litt kjedelig og lange dager, men det er veldig koselig og ingen dager er like. Det er veldig gøy å se hvor engasjerte barna blir når vi har aktiviteter og hvor fort de lærer. Jeg liker veldig godt praksisplassen og de som jobber der, alle er veldig hyggelige og veldig hjelpsomme hvis det er noe.

En tirsdag fikk jeg ansvar for en som jeg skulle være litt med alene, vi var litt ute og huska og hadde noen aktiviteter ute som var veldig gøy. Det synes jeg var veldig koselig og håper på å gjøre det flere ganger.