onsdag 10. april 2013

Arbeidsoppgave uke 10



1.         1.  Loven for arbeidstakere kalles arbeidsmiljøloven,
2.         2. HMS betyr helse, miljø og sikkerhet. 
3.
3       3.   Beate Benstigen er verneombud på pft-plassen min. Oppgavene til en verneombud er:
§  Verneombud skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet.
§  Verneombudet skal se til at barnehagen er innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt.
§  Verneombudet har en viktig rolle i barnehagens helse, miljø og sikkerhetsarbeid og deltar på alle mks-møtene som holdes i barnehagen.
§  Verneombudet har en viktig rolle i eventuelle konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker mellom arbeidstakere og deltar i møter mellom disse,
§  Arbeidsgiver skal sørge for at verneombudet får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på en forsvarlig måte.
§  Verneombudet skal få nødvendig tid til å utføre vernearbeidet på en forsvarlig måte. I alminnelighet skal oppgavene utføres innenfor vanlig arbeidstid.
§  Verneombudet godtgjøres årlig med 4000; som utbetales 2 ganger i året. 

4.          4. Arbeidsmiljøutvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten.
5.        5.  Fysisk arbeidsmiljø = for eksempel tunge løft/ ergonomi= bruke kroppen riktig, støy, belysning.
Psykososialt arbeidsmiljø= kommunikasjon og kontakt med andre, arbeidsmuligheter og variasjon i arbeidet, tidspress og stress, opplæring.
6     6.  Egenmelding – 8 dager i løpet av en 16 dagers periode – ved mer enn 8 dagers fravær kreves sykemelding.
      7. Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring. Som sykemelding må du ha legeerklæring fra legen, og må søke om hvor mye du kan få fri.

Beklager for sen innlevering.. ;) 

2 kommentarer:

  1. Kjempefint at du har levert, Emilie:)
    Da skal jeg få satt en karakter på dette- det gjør jeg i såfall i Itls learning.
    OBS bare husk neste gang at du skriver rett inn i bloggen, fordi når du kopierer fra word blir det så mange rare tegn og bokstaver som kommer med;)

    SvarSlett
  2. Jeg har skrevet en mail til Jeanette der jeg spør om du kan få litt tid i ptf til å skrive blogg på slutten av dagen- slik at du komemr igang -venter på svar:)

    SvarSlett